Mange danskere fik ar på sjælen, da de enten så eller hørte om hvordan Allan Simonsen mistede livet ved Le Mans i 2013. Bagefter blev der stillet spørgsmålstegn ved hvorvidt det var bilen, banen eller andre faktorer, som førte til den tragiske ulykke. Mange spørger også sig selv om billøb er sikkert, og det svarer vi på nedenfor.
Le Mans-ulykken i 1955
Når der tales om sikkerhed i billøb handler det ikke kun om sportsudøvernes sikkerhed, men også tilskuernes. Et af verdens største racerløb Le Mans blev ramt af en enorm ulykke tilbage i 1955. Vi skal tilbage til den 11. juni i 1955 hvor racerløbet har været i gang lidt over et par timer, og klokken er 20 minutter over seks.
Der var en hård kamp mellem Ferrari, Aston Martin, Mercedes og andre navne, som vi stadigvæk kender til den dag i dag. Men dengang havde mændene bag rattet ikke sikkerhedssele på, da det blev betragtet som at være mere sikkert at føreren ville blive slynget ud af bilen i tilfælde af en ulykke fremfor at ende i en brændende bil.
Le Mans-historien går tilbage til 1923 og dengang var tophastigheden 100 kilometer i timen. Godt og vel 30 år senere var det blevet tredoblet til ca. 300 km/t. Ulykken skete i den 35. omgang da Pierre Levegn, som kørte for Mercedes SLR, forsøgte at overhale Jaguar D-bilen med Mike Hawthorn bag rattet. I forsøget på at nå op på førstepladsen ramte Levegn en anden bil hvilket resulterede i at han bragede ind i afskærmningen til publikumspladserne med intet mindre end 240 kilometer i timen. Bilen væltede op på tilskuerne, motoren fløj ud af den og dele af racerbilen fløj til højre og venstre. 83 personer mistede livet, og 120 personer kom til skade.
Det pudsige ved historien er at løbet blev kørt videre. Dengang var der ikke sociale medier, og de øvrige tilskuere havde ingen ide om den frygtelige hændelse. Det siges at det var en beslutning, som blev taget for at undgå at skabe yderligere panik og at sikre at de tilskadekommende kunne blive tilset så hurtigt som muligt. Den triste hændelse førte til at der blev indført stærkere sikkerhedsregler for bilerne, banerne og kørerne.
Hvor mange racerkørere mister livet?
Hvert år er der desværre folk, som mister livet i motorsporten. Banen i Indianapolis holder den triste rekord for flest dødsfald med 57 indtil videre. Som nævnt ovenfor er der dog kommet en øget sikkerhed i løbet af årene.
Allan Simonsens ulykke i 2013 var det første dødsfald på banen siden 1997. Vi skal helt tilbage til halvtredserne hvor fem sportsudøvere desværre mistede livet ved Le Mans. I årtiet efter var der seks dødsulykker i 1960’erne.
Der er naturligvis mange flere løb end blot Le Mans. Derfor er det et omfattende spørgsmål at spørge om ræs med biler er sikkert. Det lægger op til en større undersøgelse af store og mindre løb, andre sportsgrene, eksterne faktorer som vejret osv.
Tag fx Allan Simonsens ulykke. Efter ulykken kom det frem at den danske sportsstjerne endte med at køre galt efter at han forsøgte at undvige andre forulykkede biler. Til dels kan det være svært at undgå og på den anden side er det en del af den sport, som de vælger at dyrke. Men der er ingen tvivl om at sikkerheden er blevet skruet op i løbet af årene.
More Stories
Racerudstyr enhver racerkører bør eje
Hvilke slags motorcykelløb findes der?
Hvad er ”Double Clutching”?