Når du ser motorsport, kan det være at du støder på begrebet “Double Clutching”. Det kan oversættes til dobbeltkobling på dansk. Ikke overraskende betyder at der ikke er en, men to koblinger. Nedenfor kan du læse mere om konceptet.
Sådan fungerer dobbeltkobling
Typisk fungerer dobbeltkobling med at gearkassen leverer trækkraft via en den ene kobling med det første, tredje og femte gear, og den trækker via den anden kobling til det andet og fjerde gear samt til bilens bakgear.
Er dobbeltkobling effektiv i motorsport?
Spørgsmålet til den helt store million er hvorvidt ”double clutching” stadigvæk er relevant. Mange vil argumentere at de moderne biler ikke kræver en dobbeltkobling. Dog er der stadigvæk dieselbiler, som du kan læse om nedenfor, og visse racerbiler, som stadigvæk benytter denne metode til at komme hurtigere afsted.
Kører de med dobbeltkobling i Formel 1?
Nu til dags ligner Formel 1 biler i højere grad rumskibe end din nabos bil. Der er mange knapper, som racerkørere trykker på for at få det hele til at spille. På samme tid er der også mange ting, der minder om din bil. Her tænker vi på hjul, dæk, bremser osv.
Mens der måske er nogle F1-kørere, som benytter dobbeltkobling teknikken, vælger de fleste at bruge de topmoderne knapper og taster.
Øvelse gør mester
Kan du huske da du tog dit kørekort? Var det svært at lære at bruge koblingen? Man kan sige at det måske er en lignende proces med dobbeltkobling. Det er i princippet ikke svært at lære denne teknik, hvis du har lyst til at implementere den i dine kørevaner. Dog kan det være at det kræver en god portion tålmodighed og at lære at lytte mere til din bil.
Hvilke biler har dobbeltkobling?
Hvis du har lyst til at køre hurtigt, skal du naturligvis sidde i en passende bil. Her kan det anbefales at kaste blikket på 2016 Mercedes-AMG GT3. Bilen har to sæder og maksimale hestekræfter på 503. Desuden har den en automat gearkasse med dobbeltkobling. Det betyder at der er den dobbeltkobling, som vi har beskrevet, og som du måske kender fra Fast and Furious-koncernen. Desuden er det imponerende at den er overraskende økonomisk i forhold til brændstof. Dog er bilen måske ikke så økonomisk. Du skal sikkert af med mere end en million kroner for den.
Verdens hurtigste lastvogn har dobbeltkobling
Måske er rekorden blevet slået siden tidernes morgen, men så vidt vi ved besidder verdens hurtigste lastvogn også dobbeltkobling. Her er er tale om The Iron Knight af Volvo Trucks. Den slog rekorderne for hastighed for 500 og 1000 meter i et løb på en testbane i det nordlige Sverige i 2016. I den forbindelse nåede den op på en hastighed på 169 km/t, som altså var meget mere end den tidligere rekord. Den foregående rekord blev sat af The Wild Viking i 2007, som nåede op på 158,8 km/t.
The Iron Knight er et imponerene bæst. Måske kommer du ikke til at køre i den, men den har under alle omstændigheder en I-Shift-gearkasse. Deri er dobbeltkoblingen, som sørger for at momenttilførslen vedligeholdes i forbindelse med skift af gear. Det er muligvis det, som var med til at få trucken højt op i fart på en rekordtid. Faktisk forsøgte manden bag rattet at nå op på en tophastighed på 276 km/t, men måtte altså nøjes med en gennemsnitlig hastighed på 169 kilometer i timen.
More Stories
Racerudstyr enhver racerkører bør eje
Hvilke slags motorcykelløb findes der?
Sådan kommer du i gang med at køre motorløb med din bil